تراژدی تعطیلی | چراغ پردیس تئاتر مستقل مشهد را خاموش نکنید! پیام تسلیت «پیمان جبلی» رئیس سازمان صداوسیما برای درگذشت زهره حمیدی هفدهمین دوره جایزه ادبی «جلال» فراخوان داد «ناسوخ» در راه ۲ فستیوال معتبر داخلی و بین‌المللی «بهشت زیر پای مادر است» از قرقیزستان در راه اسکار «جوکر ۲» رفع توقیف شد؟ حاتم مشمولی معروف به «عمو حاتم کتاب‌باز» درگذشت + علت فوت آغاز ثبت‌نام اهالی رسانه و منتقدان در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران امیر آقایی با «کارزار» در راه سینما + تیزر درباره کتاب منتشر شده درباره پرونده پزشکی «عباس کیارستمی» و واکنش پسرش هنر و تقویت گفتمان اربعین درباره باید‌ها و نباید‌های مستندسازی در مسیر پیاده روی اربعین المپیاد؛ هزارتویی به سوی قله «سیلوستر استالونه» صخره‌نورد می‌شود مشعل‌ پارالمپیک ۲۰۲۴ در دستان «جکی چان» «ده سالگی»در جشنواره فیلم‌های خانوادگی برزیل اکران شد هنرمند تئاتر مشهد در میان داوران نخستین سوگواره بین‌المللی «سفینة‌النجاة» «دنزل واشینگتن» بازنشسته می‌شود؟
سرخط خبرها

تراژدی تعطیلی | چراغ پردیس تئاتر مستقل مشهد را خاموش نکنید!

  • کد خبر: ۲۴۷۴۳۴
  • ۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۱
تراژدی تعطیلی | چراغ پردیس تئاتر مستقل مشهد را خاموش نکنید!
پردیس تئاتر مستقلی که نه تنها هر شب چندین نمایش را در سالن‌های خود بر روی صحنه می‌برد که به دلیل فعالیت‌های آموزشی، یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های آموزش تئاتر مشهد نیز محسوب می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، طی چند روز گذشته ویدئو‌هایی در فضای مجازی منتشر شد که خبر از تعطیلی پردیس‌ تئاتر‌ مستقل مشهد می‌داد. پردیس تئاتر مستقل که از پایگاه‌های تئاتر  مشهد به‌شمار می‌رود، و به عنوان نخستین مجموعه خصوصی تئاتر شرق کشور، در مشهد پا گرفت، اکنون پس از هفت سال فعالیت درحال تعطیل شدن است.

پردیس تئاتر مستقلی که نه تنها هر شب چندین نمایش را در سالن‌های خود بر روی صحنه می‌برد که به دلیل فعالیت‌های آموزشی، یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های آموزش تئاتر مشهد نیز محسوب می‌شود و به ظن بسیاری از هنرمندان در طی سال‌های فعالیت خود توانسته است هنرمندان زیادی را در حوزه‌های مختلف تئاتر پرورش دهد.

 از پس هزینه‌ها برنمی‌آییم

چند‌روز پیش در همین‌رابطه با یاسر عودی، به عنوان مدیرعامل پردیس تئاتر مستقل مشهد گفتگو کردیم که او ضمن نگرانی از تعطیلی پردیس تئاتر مستقل توضیح داد: اکنون در شرایطی هستیم که باید ملک را تحویل بدهیم، اما هزینه جابه‌جایی برای کار ما توجیهی ندارد و در واقع از پس این هزینه‌ها برنمی‌آییم. با توجه به مبلغی که مالک از ما درخواست کرده توان ماندن نداریم؛ از سویی دیگر، هیچ‌کس حاضر نیست ملکش را برای ۱۰ سال به ما اجاره بدهد. در صورتی که نتوانیم با این شرایط ملکی را پیدا کنیم، هزینه‌هایمان اصلاً منطقی نخواهد بود.  

وی در ادامه صحبت‌هایش گفته بود: این مسئله من را نگران و ناراحت کرده که سرمایه‌گذاری در فرهنگ و هنر به‌شدت کم‌رنگ شده است. این درحالی است که اگر حامی مالی پیدا شود و حمایت کند به فعالیتمان ادامه می‌دهیم.  

پردیس تئاتر مستقل را پابرجا نگه داریم

سیدجواد رحیم‌زاده، کارگردان تئاتر، در خصوص تبعات تعطیلی پردیس تئاتر مستقل برای تئاتر مشهد توضیح داد: همه ما می‌دانیم که مجموعه فرهنگی برای یک شهر اهمیت زیادی دارد. من از ابتدای احداث مجموعه پردیس تئاتر مستقل حضور فعال داشتم و به کودکان و نوجوانان تئاتر آموزش دادم. شاید این عدد به ۱۵۰۰ نفر رسیده باشد. 

وی ادامه داد:  ۱۵۰۰ نفر با هنرهای نمایشی، که یکی از بهترین و زیباترین هنرها است، آشنا شدند که تنها بخشی از فعالیت آموزشی این مرکز به‌شمار می‌رود و این اتفاق مهمی برای تئاتر مشهد است. بنابراین از تمام کسانی که می‌توانند در حل این مشکل کمک‌کننده باشد، می‌خواهم که بیایند و پای صحبت‌های مدیریت پردیس تئاتر مستقل بنشینند و گوش شنوا باشند که تا بتوانیم این مجموعه را پابرجا نگه داریم. 

امر واجب است که موسسات خصوصی تئاتر را حفظ کنیم

دانوش یزدان‌پناه، کارگردان تئاتر ، نیز درباره اهمیت موسسات خصوصی در تئاتر بیان کرد: مکان‌های خصوصی از جایگاه بالایی برخوردار هستند. زیرا به دلیل ساختار خصوصی‌ خود، به بنگاه اختصاصی تبدیل شده که عرضه‌و‌تقاضا را به نسبت آن چیزی که باید اتفاق بیفتد، ایجاد می‌کند. کم‌و‌بیش این سالن‌ها به دلیل آن جریان اقتصادی که به نوعی بنگاه اقتصادی تعریف می‌شود، نیمه تعطیل است. پس امر واجب است که موسسات خصوصی تئاتر را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: زمانی که ساختار اقتصادی تورم‌زا باعث می‌شود که قیمت ملک و به تبع آن رهن‌و‌اجاره نیز افزایش پیدا کند، تاثیر آن را بر مکان‌های استیجاری می‌توان دید که متاسفانه پردیس تئاتر مستقل نیز از این قاعده مستثی نیست‌ و مجبور است برای حل این مشکل چاره‌اندیشی کند. زمانی که هزینه‌ها بالا می‌رود مکانی مثل این مجموعه نمی‌تواند هزینه‌های اجاره سالن و کلاس‌های آموزشی را بالا ببرد چون تئاتر به عنوان یک محصول فرهنگی، کالای اصلی سبد خرید خانواده نیست و در بخش فرعی قرار می‌گیرد که طبیعتا نیاز به حمایت دارد. انجمن‌ هنرهای‌نمایشی و ارگان‌های دولتی می‌توانند در این زمینه حمایت‌هایی بکنند. دراین صورت است که این رونق اقتصادی باعث می‌شود سر و شکل تئاترهای خصوصی پابرجا باشد.

پردیس تئاتر مستقل یکی از بازوهای توانمند تئاتر مشهد است

احمد ریحانه، بازیگر و پیشکسوت تئاتر مشهد نیز در این‌باره بیان کرد: تعداد سالن‌های خصوصی، موسسات و آموزشگاه‌ها در سطح مشهد زیاد است که اگر به هر دلیلی این موسسات تعطیل شوند، تبعات زیادی برای تئاتر مشهد خواهد داشت. با توجه به شناختی که از مدیریت پردیس تئاتر مستقل دارم، آن‌ها بسیار سخت‌کوش و توانمند هستند که صرفا دغدغه تئاتر را دارند و از حواشی دوری کردند. 

وی ادامه داد: هدف آن‌ها آموزش در سطح کلان و با کیفیت بالا بوده است. پردیس تئاتر مستقل یکی از بازوهای توانمند تئاتر مشهد است. این موسسه هنرجوهای بسیار زیادی را در حیطه‌های مختلفی همچون بازیگری، طراحی صحنه، نویسندگی و .... آموزش داده که همه هنرمندان از پیر جوان از این موسسه به نیکی یاد می‌کنند. وجود این موسسه باعث شعف تئاتردوستان می‌شود زیرا چراغ هنر تئاتر در مشهد را روشن نگه می‌دارد.

پردیس تئاتر مستقل مشهد پشتوانه‌ای برای جوان‌ترها و تازه‌کارها است

معین رواقی، بازیگر و کارگردان تئاتر، با اشاره به اهمیت وجود پردیس تئاتر مستقل توضیح داد: همه می‌دانند که پردیس تئاتر مستقل وزنه محکمی برای تئاتر این شهر بوده و وجود آن به‌ویژه برای جوان‌ترها و تازه‌کارها مهم است. 

وی ادامه داد: با تعطیلی پردیس تئاتر مستقل علاوه بر از دست رفتن محیط آموزشی، بیشترین ضربه به کارگردان‌‌ها و بازیگران می‌خورد که تازه وارد محیط کار شدند  زیرا با دردسرهای زیادی مواجه خواهند شد. عملا با تعطیلی پردیس تئاتر مستقل فکر می‌کنم حالاحالاها نتوانم کاری بر روی صحنه ببرم.

ممکن است بسیاری از این هنرمندان جوان مهاجرت کنند

بهنام رنجبر، بازیگر تئاتر، نیز با ابراز نگرانی درباره مهاجرت هنرمندان جوان به بهانه تعطیل شدن پردیس تئاتر مستقل اظهار کرد:
بسیاری از نمایش‌های تئاتر مشهد در این موسسه بر روی صحنه می‌رود و واقعا نمی‌دانم بعد از تعطیل شدن پردیس تئاتر مستقل، نمایش‌ها چگونه بر روی صحنه می‌روند. زیرا تعداد سالن مناسبی در مشهد وجود ندارد.

وی افزود: عملا به گونه‌ای تئاتر مشهد می‌میرد و آن رنگ‌و‌بویی که الان دارد را از دست می‌دهد. متاسفانه با تعطیلی پردیس تئاتر مستقل، تولید نمایش‌ها کاهش پیدا می‌کند و چون سالن کم داریم کارگردان‌ها نمی‌دانند کجا و چگونه نمایش خود را بر روی صحنه ببرند. ممکن است بسیاری از این هنرمندان جوان پردیس تئاتر به تهران مهاجرت کنند که این موضوع نیز تبعات منفی به همراه دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی: ما سازمانی با منبع محدود هستیم، ارگان‌های دولتی پای کار بیایند

مدیرکل اداره فرهنگ‌و‌ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی در گفتگو با شهرآرانیوز، درباره مساله تعطیلی پردیس تئاتر مستقل مشهد گفت: یکی از مشکلاتی که بچه‌های پردیس تئاتر با آن مواجه هستند، بحث رهن‌و‌اجاره ملک است. بعد از گفتگویی که با آقای عودی داشتم به چند راه حل رسیدیم که یکی از این راه‌حل‌ها، استفاده از تسهیلات بانکی ارزان قیمت به شرط همکاری بانک‌ها است که پردیس تئاتر مستقل بتواند ملکی را تهیه و به فعالیت خود در عرصه تئاتر ادامه دهند.  

محمد حسین‌زاده ادامه داد: با شهرداری مشهد نیز مکاتباتی داشتیم و از آن‌ها خواستیم اگر ملکی را در اختیار دارند با مبلغ ارزان‌قیمت‌تری در اختیار پردیس تئاتر مستقل قرار داده تا کمکی به حوزه فرهنگ‌و‌هنر شود.  همچنین به آقای عودی پیشنهاد دادم تا زمان استقرار در مکانی مشخص می‌توانند از ظرفیت سالن‌های تئاتر در مجتمع امام رضا (ع) استفاده کنند.  

حسین‌زاده در ادامه به موضوع ظرفیت‌های ارگان‌های دولتی در این زمینه اشاره کرد و گفت: امیدواریم مجموعه‌های سازمانی و دولتی نیز با ما همکاری کرده و اگر ملکی را دارند که متناسب با نیاز پردیس تئاتر مستقل است، در اختیار آنها قرار داده تا بتوانیم مشکل را حل کنیم.  تمام ارگان‌های دولتی مانند استانداری، شهرداری و آستان‌قدس نیز باید به کمک بیایند. ما سازمانی با منبع محدود هستیم که تسهیلات مالی ما پاسخگوی نیاز هنرمندان نیست.  

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی بیان کرد: من قول می‌دهم که تا زمان حل شدن مشکل کنار پردیس تئاتر مستقل بایستم تا مسئله را با یکدیگر حل کنیم. 

حسین‌زاده در ادامه بیان کرد: لازم است نگاه متفاوتی در حمایت از فرهنگ و هنر این شهر رخ دهد. از ارگان‌های دولتی خواهش دارم ظرفیت‌هایی که دارند را در هماهنگی با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به میدان بیاورند تا بتوانیم از هنرمندان حمایت مستمری داشته باشیم. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->